dilluns, 28 d’abril de 2014

Volen tallar-te l'aigua, la llum o el gas? O coneixes algú que està patint aquesta agressió?



Tothom ha de tenir garantides les necessitats bàsiques per a una vida digna. L’aigua, la llum, el gas, el transport, són necessaris per viure. Tallar-ne el subministrament a persones amb dificultats és injust i inhumà.

Els nostres drets no són el seu negoci. Els preus que paguem per l’electricitat o internet són dels més cars d’Europa. Unes quantes i grans empreses fan immensos beneficis a costa de famílies, autònoms i petits empresaris.

Cal un model modern i transparent, davant les privatitzacions i els abusos. El model de les grans companyies de llum, aigua o internet és car i ineficient i beneficia a una minoria. Cal una alternativa amb control públic, moderna, sostenible i que eviti els abusos.

ICV-EUiA-EPM posa en marxa la campanya El teu dret és bàsic. Podeu accedir-hi clicant el següent enllaç.

També us passem el comunicat de l'Aliança per Combatre la Pobresa Energètica:

L’Accés a la llum, al gas i a l’aigua són drets bàsics indispensables per disposar d’un habitatge digne, tal com declara el Pacte Internacional dels Drets Econòmics, Socials i Culturals (PIDESC) aprovat el 1966 per la ONU. Tot i així a l’estat espanyol un 17% de la població té dificultats per pagar el rebut de la llum, el gas o l’aigua. Només al 2012 la pobresa energètica va causar més de 7.000 morts prematures.

Tant l'administració com les empreses privades volen tancar els ulls davant d'aquesta problemàtica.

El col·lectiu que redactem aquest e-mail ens anomenem Aliança contra la pobresa energètica. L'Aliança Contra la Pobresa Energètica és una aliança entre diferents col·lectius (Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya, Coordinadora d’assemblees de treballadors/es en atur de Catalunya, Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona, Front Cívic de Catalunya, Iaioflautes, Marea Pensionistes, Plataforma d'Afectats per la Hipoteca, Plataforma Aigua és Vida, Plataforma per una fiscalitat justa, ambiental i solidària, Unió de Consumidors de Catalunya i Xarxa per la sobirania energètica). La mateixa neix amb l'objectiu de garantir l'accés universal als subministraments bàsics i denunciar a les administracions públiques i a les multinacionals que no ho estan portant a terme.

Llegeix atentament aquest text perquè necessitem la teva ajuda per aconseguir que les empreses privades i les administracions es responsabilitzin de la vulneració sistemàtica dels drets que realitzen dia a dia. Et demanem que dediquis 10 minuts a llegir aquest e-mail per a que vegis quines accions pots dur a terme com a ciutadà per denunciar aquesta situació i lluitar contra els talls indiscriminats de la llum, l'aigua o el gas. No podem permetre que les empreses subministradores responsabilitzin a la ciutadania d'aquesta situació. Si tens companys i companyes que no han rebut aquest e-mail, si us plau reenvia. Entre tots i totes cal que arribem al major nombre de persones possible.

L'Aliança porta treballant uns mesos per exercir pressió social a tots els responsables que permeten còmodament que hi hagi milers de famílies a Catalunya patint pobresa energètica. Des de l'Aliança s'han fet moltes accions de denuncia i s'ha picat a les portes de: l'Ajuntament, del Parlament, el Síndic de Greuges i de les empreses subministradores... Les respostes que han donat són una burla sistemàtica del drets dels ciutadans. Davant d'aquesta situació: què creu l'Aliança de les seves respostes i protocols?

L'Aliança considera que les "respostes" que les administracions i les multinacionals d'aigua, llum i gas han donat, no mostren una voluntat de generar solucions reals davant la vulneració sistemàtica dels drets humans.

L'Aliança es mostra crítica amb els acords i els protocols que les empreses i administracions han signat, ja que aquests acords suposen una flagrant transferència de recursos públics a companyies privades.

La campanya emfasitza que no és un problema individual, sinó social, i dóna informació pràctica al veïnat afectat i a les persones professionals dels serveis socials.

I que podem fer nosaltres com a ciutadans per aconseguir una solució real?

  1. Informa-te’n i informa a qui més ho necessita.
  2. Exerceix pressió social.
  3. Informar-te’n. Com ho pots fer?

A. Llegir la següent informació:

LLUM

Gràcies a la pressió exercida per l’Aliança, s’ha aconseguit que Endesa, que fins ara havia fet cas omís als reclams de la ciutadania, habiliti 5 punts d’atenció específics per atendre i estudiar els casos de vulnerabilitat econòmica. Només necessites el teu DNI i el contracte/factura de
subministrament.

Els punts d’atenció – oberts entre les 15h i les 18:30h de dilluns a dijous, estan ubicats a:
• Oficina Comercial de Barcelona (Gran Via, 608, Barcelona).
• Oficina Comercial de Sabadell (Sallarès i Pla, 6, Sabadell).
• Oficina Comercial de Tarragona (Mallorca, 7, Tarragona).
• Punt de Servei Terris Tura de Girona (Plaça Països Catalans, 1, Girona).
• Punt de Servei Instafersa de Lleida (Avinguda Alcalde Recasens, 55-57, Lleida).

D’altra banda, si vius a Barcelona, l’ Ajuntament de Barcelona ha signat un conveni amb la companyia que garanteix que no es tallarà l’electricitat i/o el gas en els casos que siguin comunicats des dels Centres de Serveis Socials.
Aquest cost serà assumit per l’Ajuntament de Barcelona. Telèfon Serveis Socials Ajuntament de BCN: 93.619.73.11 (Dill-Div, 9-14h, Dim i Dij, 17-19h).

AIGUA

Si vius a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, AGBAR no et pot
tallar el subministrament durant tot el procés de valoració de la teva capacitat econòmica, ni si finalment se t’eximeix de pagament per manca de recursos. La nova tarificació social s’amplia amb noves possibilitats de fraccionament, ajudes econòmiques municipals i del fons social de la pròpia companyia. Informa-te’n a l’apartat de tarificació social i ecològica de https:// www.amb.cat.

GAS

De moment les companyies comercialitzadores del gas no han fet cap pas per a resoldre els talls de subministrament a les famílies que per
causes econòmiques, ni han obert protocols d'acords mínims, fet que cal denunciar.

Només el veïnat de Barcelona pot evitar-se els talls via Serveis Social després de l'acord entre Endesa i l'Ajuntament ja esmentat. L'única via oberta fins al moment és en el marc de l'insuficient decret llei 6/2013 de pobresa energètica de la Generalitat , inicialment previst pels mesos d'hivern, però estès a la resta de l'any, es poden evitar els talls de gas previ contacte amb serveis socials, fet que implica un ajornament del pagament. El contacte amb la companyia es pot fer a través del e-mail: Cconsumovulnerabilidad@gasnatural.com.

B. Entra a la nostre pàgina web:

www.pobresaenergetica.es

2. Com pots fer la pressió social?

- Segueix la nostre campanya comunicativa a les Xarxes Socials i difon la informació que es dóna.

- Uneix-te a l’Aliança i col·labora en les properes accions que durem a terme.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada